عجیب‌ترین چشم‌ها در سلسله حیوانات جهان را چگونه می‌بینند؟

عجیب‌ترین چشم‌ها در سلسله حیوانات جهان را چگونه می‌بینند؟

وقتی به جهان به شیوه‌ای خاص نگاه می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید این موضوع را فراموش کنید که همه دید یکسانی ندارند. موجودات مختلف به شکلی تکامل یافته‌اند که جهان را متفاوت می‌بینند و ساختارها و پیکربندی‌های چشمی دارند که برای انواع مختلف وجود بهینه شده است.

البته موارد آشکاری وجود دارد: مردمک‌های افقی چشم گیاه‌خواران به آن‌ها دیدی سراسرنما (پانوراما) از محیط پیرامون می‌‌دهد که هم به دیدن شکارچیان درحال نزدیک شدن و هم به اجتناب از برخورد با موانع حین فرار کمک می‌کند. در همین حین، شکارچیان شبگرد مردمک‌های عمودی دارند تا در شب به‌خوبی ببینند. با‌این‌حال، چشم‌های دیگری نیز در دنیا وجود دارند که به گونه‌ای می‌بینند که ممکن است حتی آن را تصور نکنیم. در ادامه به برخی از عجیب‌ترین چشم‌ها در سلسله حیوانات می‌پردازیم که واقعا شگفت‌آور هستند.

هرچه مردمک چشم کوچک‌تر باشد، این اثر کم‌تر می‌شود، بنابراین مردمک عریض سفالوپودها به‌شدت مستعد این پدیده خواهد بود. اما حتی اگر این پدیده به ایجاد تصاویر تار منجر شود، تاری به رنگ بستگی دارد، یعنی می‌تواند راهی برای دیدن رنگ‌ها برای این موجودات به ظاهر کوررنگ باشد. این امکان وجود دارد که سفالوپودها بتوانند رنگ‌هایی را ببینند که ما حتی درمورد آن‌ها نمی‌دانیم. این ویژگی ممکن است همچنین توضیح دهد که آن‌ها چگونه می‌توانند به‌منظور استتار، خودشان را ازنظر رنگ با محیط هماهنگ کنند.

اگرچه برخلاف سفالوپودهای دیگر، چشم‌های سپیداج می‌تواند بچرخد که به آن‌ها اجازه می‌دهد دنیا را به صورت سه‌بعدی نیز ببینند. اخیرا دانشمندان دریافتند که این چشم‌های چرخان به دید استریوسکوپیک (دید عمق) منجر می‌شوند و به سپیداج مزیت دیگری در محیط پیرامونش می‌دهند.